Як працює ягідна ферма "Озеряна" на Житомирщині. ФОТО

15.04.2019

 «Найкраща реклама нашій ягоді – це моя донька, яка їсть її з 11 місяців», - каже киянин Ярослав Мовчун. Вже кілька років у Брусилівському районі на Житомирщині він разом із батьками вирощує лохину, яка відповідає всім нормам. 

Зібраний урожай доставляє покупцям у столицю на брендованому авто із написом «Ягода мчить».  Вже мають постійних клієнтів, яким прийшлася до смаку стигла, соковита і солодка ягода. 

Нині на ягідній фермі «Озеряна» закінчився сезон весняних робіт, а перший урожай чекають вже у 20-х числах червня. Вирощують різні сорти, саджанці купують вітчизняні, а от лінійку добрив підібрали голландську.
 
Вони дорогі, але дуже якісні. На цьому, каже Ярослав, не варто   економити.  Так само  треба  завчасно підібрати ділянку із грунтами і доступом до води.

Лохина вибаглива, росте в торф’яному субстраті, для вирощування потрібно дотримуватися певної кислотності,  вчасно підживлювати. Рослина боїться як надлишку, так і нестачі вологи. Для поливу використовують автоматизовані системи з датчиками вологості.

«Якісна вода – дуже важлива складова. Також важливе правильне обрізання кущів навесні», - продовжує Ярослав.  

Зізнається, спочатку був впевнений, що робота на фермі займатиме лише кілька місяців у рік, втім зараз вільними залишаються лише зимові місяці. З ранньої весни і аж до осені на ділянці кипить робота. Аби розвивати свій ягідний бізнес, Ярослав  минулого року звільнився з основного місця роботи. Продовжує вести лише кілька проектів. Батьки живуть у будинку біля ферми.

У соціальних мережах «Озеряну» вподобали тисячі користувачів. Саме вони і є основною базою клієнтів. Першу тисячу сторінка у фейсбуці зібрала за 9 місяців. 

«На самому початку ми заклали невелику ділянку, аби зрозуміти, чи виходить щось у нас. Вчилися фактично на власних помилках, бо  аграрного досвіду не мали. Від послуг фахівців відмовилися, купували консультації у білоруських колег, регулярно відвідували зустрічі і заходи за кордоном. Зараз входимо до ягідного клубу «SAP», де провідними консультантами ми виводимо поле на якісний врожай. Ідея зайнятися вирощуванням лохини виникла у мого батька років десять тому. Мали автомобільний бізнес, але після кризи вирішили змінити напрямок діяльності.  Це було сигналом того, що так як раніше не буде, треба перепрофільовуватися, змінюватися і розширювати сферу діяльності, - додає Ярослав. – Оцінили ринок, вирішили, що лохина  - найперспективніша.  У 2012 році знайшли ділянку на Житомирщині, у 2013 – висадили перші кущі.  Якби вклалися більше,  «прогоріли» б. Так є і буде з тими, хто заклав велику ділянку без досвіду і … вже бачимо оголошення з продажу фермерських господарств.  Ми росли поступово і все було збалансовано. 
 

Лохину  треба збирати не частіше, ніж раз на 10 днів

 

До свого першого урожаю клієнтів буквально «вели». Лохина починає плодоносити на четвертий рік. Висаджували півторарічні і дворічні кущі, тож у 2015-му вже розраховували на урожай. У квітні зрозуміли, що вдасться зібрати не багато, тому  оголосили День клієнта. Люди могли у липні забрати ягоди безкоштовно. Цей допис у мережі   розлетівся за  півгодини, в особисті повідомлення отримали сотні запитів.  Приїхали по лохину відсотків 30 із їх числа. Тоді було десь кілограмів 500, але і так усім не вистачило, тому вони могли скористалися пропозицією наступного року».


Зараз із одного куща на «Озеряні»  мають від 3 кг, завдяки розумним добривам вдається виходити на очікувану врожайність. У сезон  збору запрошують на роботу  працівників. Для них є фіксована ставка без прив’язки до зібраних кілограмів і бонуси за  хорошу роботу.  Працюють з 9 до 12 і з 15 до 18 години. Є чіткий графік, час для перепочинку. Працівників набирають з місцевих, забезпечують одягом. Ті, хто працюють вже кілька сезонів, стають лідерами – навчають «новеньких», контролюють їх роботу. За це також платять додатково.  На фермі будують господарчі будівлі, де облаштують душову та роздягальню.

Житомирщина забезпечує 43% усієї лохини на ринку України


«Нам важливо, щоб ягода була стигла і якісна, солодка. За це нас обирають клієнти, не маємо права не виправдати їх сподівання. Лохину  в першу годину після збору охолоджуємо, поміщаємо у холодильник при температурі +2, потім  на кілька годин залишаємо при +10. О 6 ранку вантажимо автомобіль і вже о 7 в Києві. З 9-ї розпочинається доставка.  До минулого року займався цим сам, але уже взяв помічника. Для мене принципово знати кожного свого клієнта, спілкуватися наживо, чути відгуки і враховувати побажання. Працюю на високий чек, тож доставка максимально оперативна, а ягода -  свіжа. Соцмережі забезпечують 100% реклами і реалізації нашої продукції», - говорить співзасновник ягідної ферми «Озеряна» Ярослав Мовчун.

Кущі лохини при правильному догляді можуть плодоносити 30-40 років. Нині вартість одного саджанця коливається в межах 50-60 гривень. Є українські, польські, голландські.  В «Озеряні»    вирощують «Блюголд», «Блюкроп», «Атлантіс», «Бригіта», «Торо», «Патріот». Прогнозувати якою буде ціна за один кілограм у цьому сезоні, Ярослав не береться, але переконаний, що його ягода вже завоювала ринок і залежуватися точно не буде. У 2018 році вдалося вийти у «плюс», сподівання на цей рік не менш оптимістичні. Для клієнтів вже підготували кілька приємних сюрпризів  - «ягідні абонементи», які діятимуть влітку і взимку, а придбати їм можна вже зараз, а також нова екологічна упаковка.

 «У нашої ферми українська історія – населений пункт, назва, саджанці, а тепер і упаковка. До цього використовували пластик, але  я розумію, що він  опинається на смітнику, забруднює довкілля. Вирішили ставати екологічно свідомими.  На нас вийшли із Житомирського картонного комбінату і запропонували співпрацю. Без вагань погодився, будемо тестувати. Важливо не лише виростити добру ягоду, але й  правильно зібрати, охолодити, упакувати і доставити», - веде далі Ярослав.


В "Озеряні"  впровадили систему  "розумного поля» - усі   процеси на плантації  контролюють з допомогою   планшета

На фермі також вирощують зернові, малину, заклали нові ділянки лохини і полуниці. Головна мета – побудувати такий бізнес, щоб прибуток був і через 10 років. Попри це, для родини Мовчунів  гроші не стоять на першому місці.  

«Я абсолютно задоволений, що мені вдалося реалізуватися на всі 100%. Так, це потребує часу і сил, треба постійно вчитися, розвиватися, контролювати. Серед п’яти причин, чому я займаюся цієї ягодами, нема пункту про гроші. Справа не в коштах, адже способів їх заробити є сотні. Я один із наймолодших у цій сфері.  Намагаюся бути цікавим і корисним,  підходжу до всього виважено і відповідально. Це дає свої результати».

 Юлія ДЕМУСЬ
 
 

 

Теги: Місто

Коментарі

Ім'я: 
27 + 30 = ?
Залишити коментар: 
Відмінити
Новини Кіно та ТБ
Загрузка...
Загрузка...
Програма телепередач
Володимир Івановський займається створенням особливих мотоциклів, але й автомобіль у нього вийшов гарний. На автомобіль автор проекту – Володимир Івановський...