Дмитро Сінченко

блоги

15.09.2019 - 00:36 Подружня змова, або Як здійснюють закупівлі в Одеському аеропорту

Поширеним способом корупції у державних закупівлях стало уникнення проведення торгів через проведення переговорної процедури.

Відповідно до статті 35 закону України "Про публічні закупівлі" переговорна процедура закупівлі – це процедура, що використовується замовником як виняток та за наявності документально підтверджених підстав.

Завдяки уникненню торгів, замовлення, а значить і гроші, можуть отримати особи, пов'язані із замовником.

Зрозуміло, що такі замовлення для платників податків, тобто для нас із вами, обійдуться значно дорожчою ціною, а якість їхнього виконання буде значно гіршою. Таким чином державний та місцеві бюджети втрачають мільярди гривень.

 

Яскравим прикладом такої закупівлі можна вважати закупівлю робіт з реконструкції та будівництва аеродромного комплексу комунального підприємства "Міжнародний аеропорт "Одеса".

 

Ця закупівля проведена державним підприємством "Дирекція з будівництва міжнародного аеропорту "Одеса". Очікувана вартість робіт складала 1 144 215 018,11 гривень. Аналіз було здійснено на підставі даних, розміщених на веб-порталі "ProZorro".

Так, експерти організації "Офіс регіонального розвитку", за результатами аналізу обґрунтування Дирекцією застосування вказаної переговорної процедури, вважають, що обрання такої процедури замовником є незаконним та грубо порушує принципи здійснення закупівель, такі як добросовісна конкуренція серед учасників, максимальна економія, ефективність та недискримінація учасників.

З іншого ж боку, проведення конкурентних торгів за вказаним предметом закупівлі дозволить залучити максимальне кола учасників, досягнути економічної ефективності та відкритості, вважають представники громадської організації.

Отримавши такий висновок, ми вирішили детальніше вивчити переможця, його спроможність до виконання таких робіт і його імовірні зв'язки із замовником.

Єдиним учасником і, що логічно, переможцем переговорної процедури, щодо реконструкції однієї з частин аеропорту "Одеса" стало товариство з обмеженою відповідальністю "СПЕЦРЕМБУД", розташоване в Одесі на вулиці Посмітного, 2.

Після проведеної процедури перемовин, вартість ремонтних робіт склала 1 144 215 018,11 грн, тобто таку ж суму, як і очікувана вартість закупівлі.

Виходить, що в результаті закупівлі держава не отримала ні копійки економії. Це наводить на підозру договірного характеру перемовин.

Тепер детальніше вивчимо переможця. ТОВ "СПЕЦРЕМБУТ" має дуже низький рівень фінансового скорингу. Це означає, що провідні фінансисти країни вбачають значні фінансові ризики в роботі цього підприємства.

Бенефіціарним власником фірми є Лесь Олена Василівна, яка проживає в місті Києві, а от засновниками "СПЕЦРЕМБУДу" є ТОВ "Ріал Естейт Захід" та Лесь Валерій Миколайович. Статутний капітал підприємства, яке взяло тендер більше ніж на мільярд гривень, складає всього лише 500 тисяч гривень.

Цікавим виглядає і той факт, що це підприємство з 2013 року не перемагало і не отримувало жодних державних замовлень. Так, у 2013 році фірма отримала тендер на 1 мільярд і майже 630 мільйонів, і ось в 2019 році знову на суму в понад мільярд гривень.

На даному етапі у компанії кількість працівників коливається в межах 5-10 осіб. Чи під силу їм виконати реконструкцію аеропорту? Маємо сумніви.

Окрім того, згідно з висновками фінансової аналітики, "СПЕЦРЕМБУТ" не здатна погасити поточні зобов'язання лише за рахунок грошових коштів та їхніх еквівалентів, тобто, якщо говорити простішими словами, у фірми немає коштів для задоволення вимог кредиторів, якщо такі вимоги раптом з'являться.

Також підприємство має дуже низький коефіцієнт автономії. Зараз він складає "– 8%", при середньому показнику по країні "28,2%". Це говорить про те, що "СПЕЦРЕМБУТ" майже повністю залежний від кредиторів.

Фірма, якій віддали тендер на ремонт аеродромного комплексу аеропорту, глибоко збиткова і має від'ємну рентабельність власних активів.

Цікаву інформацію ми також знайшли серед тих, хто отримує дохід від діяльності "СПЕЦРЕМБУТу". Так, один з отримувачів доходу, Жуковський Андрій Олексійович, є чоловіком начальниці організаційно-технічного сектору відокремленого підрозділу "Державна інспекція енергетичного нагляду України" державного підприємства "Національна енергетична компанія "Укренерго" – Жуковської Олени Іванівни.

А от Кириченко Олександр Ігоревич, який також значиться в отримувачах доходу від діяльності "СПЕЦРЕМБУТ", одночасно обіймає посаду заступника начальника аеродромної служби того самого КП "Міжнародний аеропорт "Одеса".

При таких фінансових показниках та прямих зв'язках між керівництвом аеропорту та фірмою переможцем, обрання переговорної процедури закупівлі видається нам не просто підозрілим, а, на нашу думку, носить характер змови з метою отримання прибутку всіма сторонами угоди.

Сподіваємось, що звернення експертів "Офісу регіонального розвитку" до уповноважених органів не лишиться без розгляду і тендер таки відбудеться ще раз, але вже з конкурентною процедурою.

Олена Сінченко, Дмитро Сінченко, для УП

Ця публікація створена за підтримки Європейського Союзу. За зміст публікації відповідальна ГО "Офіс регіонального розвитку". Зміст публікації не є відображенням офіційної позиції Європейського Союзу.

14.09.2019 - 23:59 Гра орендацій: У чиї руки зрештою потрапить одеський санаторій «Молдова»?

Земельна комісія Одеської міської ради підтримала рішення про передачу 4,6984 гектарів землі, на якій знаходиться санаторій «Молдова», в оренду компанії «Макстгруп». Передадуть ці території в оренду для експлуатації та обслуговування нежилих приміщень санаторію, включно з приміщеннями торговельного призначення та громадського харчування.

 

ТОВ «Макстгруп» знаходиться в Києві й, нібито, займається діяльністю у сфері вантажних перевезень, кур’єрської служби і нерухомості. За адресою, на якій зареєстрована ця компанія, знаходиться ще близько десятка різних фірм. А от телефон, який значиться на сайті, як телефон ТОВ «Макстгруп», є номером ще близько сотні різних фірм, компаній і фірмочок.

Юридично цією компанію керують Любов Анатоліївна Джус та Криштопов Олександр Миколайович. Останній зовсім нещодавно заснував фірму, яка займається оптовою торгівлею тютюновими виробами, а також вирощуванням тютюну. І компанія «Омега Трейд Дистрибьюшн», і сам Олександр Криштопов знаходяться в Одесі, незважаючи на те, що є директором київської фірми. А от ще одна підписантка – Джус Любов – напряму пов’язана з адресою, на якій зареєстрована компанія «Макстгруп». Адже на Бориспільській, 2 знаходиться ще 2 компанії, в яких пані Джус є підписантом.

 

Засновником фірми, якій в оренду віддають ласий шматок одеського узбережжя, в престижній Аркадії, є ТОВ «Сенвіла-Інвест-Україна». Варто відзначити, що статутний капітал компанії становить... усього 5 тисяч гривень. Засновником цієї фірми є «Сенвіла Інвестментс ЛТД», яку зареєстровано у місті Лімасол, а по факту – є банальним кіпрським офшором.

 

«Сенвіла-Інвест-Україна» займається консультуванням із питань керування та діяльності головних офісів. А знаходиться вона в Одесі, за адресою вул.Посмітного, 2. Для чого їй ставати засновником київської фірми, яка займається вантажними перевезеннями та кур’єрськими доставками, – не ясно. Варто ще відзначити, що керівником цієї дивної у всіх відношеннях компанії є керівник ширяївської профспілки працівників ПАТ «Одесагаз» Сороченко Віктор Павлович.

Перед тим, як засновником ТОВ «Макстгруп» стала офшорна кіпрська компанія, була ще одна. І, що найцікавіше, цим засновником було товариство з обмеженою відповідальністю «Санаторій Профілакторій «Молдова». Дуже дивний збіг, як на нашу думку.

«Санаторій Профілакторій «Молдова», в свою чергу, засновано кіпрським офшором «Зеветро інвестментс ЛТД», що знаходиться за тією ж адресою, що й ще один згадуваний в нашому матеріалі офшор – «Сенвіла Інвестментс ЛТД».

Для чого потрібні такі загадкові схеми – нам не зрозуміло, адже по факту ми маємо кілька підставних контор, якими лише прикривають дивну ситуацію з передачею земель санаторію «Молдова» в оренду.

31 липня рішення про передачу землі під санаторієм буде прийнято Одеською міською радою.

Олена Сінченко, Дмитро Сінченко

Ця публікація створена за підтримки Європейського Союзу. За зміст публікації відповідальна ГО «Офіс Регіонального Розвитку». Зміст публікації не є відображенням офіційної позиції Європейського Союзу.

31.07.2019 - 01:28 Весняні жнива, або кому підігрує управління дорожнього господарства Одеси

За три весняні місяці управління дорожнього господарства Одеської міської ради уклало договорів за тендерами на загальну суму у понад 128 мільйонів гривень. Це найбільші витрати серед управлінь та департаментів Одеської міської ради.

З 81 завершеної тендерної процедури, 57 були неконкурентними. Це означає, що в 70% випадків торги відбувались за участі одного учасника. Такий високий показник наводить на думку, що торги проводяться спеціально під визначених учасників.

Якщо говорити про загальні тенденції, то підтверджена економія за весняні місяці склала два з половиною мільйони гривень.

Беззаперечним фаворитом симпатій тендерного комітету дорожнього управління є дочірнє підприємство «Лідер». Саме ця компанія 24 рази вигравала тендери на ремонт дорожнього покриття в Одесі. Варто відмітити, що в 2019 році «Лідер» підписував договори лише з одеським дорожнім управлінням.

Засновником ДП «Лідер» є ТОВ «Фортуна», а кінцевими бенефіціарами – Жураківський Анатолій Славович та Гусаров Антон Русланович. Варто також відмітити, що статутний капітал компанії складає всього 1 тисячу гривень і це при тому, що лише за весняні місяці у них з управлінням дорожнього господарства було підписано договорів на загальну суму в понад 60 мільйонів гривень. Окрім того на дану юридичну особу в березні 2019 року було відкрите виконавче провадження, оскільки ДП «Лідер» є боржником перед Управлінням Укртрансбезпеки в Одеській області. Але навіть такий факт не зупинив замовника.

ТОВ «Фортуна», яка є засновником ДП «Лідер», має тих же бенефіціарних власників. І статутний капітал материнської компанії не набагато перевищує дочірню, він складає всього 7 з половиною тисяч гривень. Є ще один цікавий факт, який нам вдалось дізнатись: «Фортуна» пов’язана з головним спеціалістом відділу управління проектами та програмами Департаменту стратегічного розвитку дорожнього ринку та автомобільних перевезень Міністерства інфраструктури України Гривою Наталією Іванівною, яка до кінця 2017 року працювала на даному підприємстві.

А от Анатолій Жураківський, який є керівником та бенефіціаром ДП «Лідер» та ТОВ «Фортуна», є директором ще одного підприємства ДП «Одеська будівельна компанія», засновником якої є ВАТ «Одеський будівельний комбінат», який перебуває в стані припинення.

Значно менше угод отримали ще ряд компаній: ТОВ «УкрБуд Трест», ТОВ «Евродор», ПрАТ «Одесголовпостач», ПП «ДорСтрой», ТОВ «Стройспецтехника», ПП «ТерраІнжинірінг», ПП «Інждорпроект», а також БВК «Пик-Строй». Ці фірми отримали від 8 до 4 угод з управлінням дорожнього управління.

Товариство з обмеженою відповідальністю «УкрБуд Трест» має статутний капітал в 40 тисяч гривень, а також 23 види діяльності, серед яких дослідження громадської думки, дизайн, ремонт та будівництво. Засновниками підприємства є Пархоменко Євген Геннадійович та Скляров Володимир Миколайович, який є єдиним бенефіціаром даного ТОВ. Окрім «УкрБуд Тресту» пан Скляров є бенефіціарним власником ще одного цікавого підприємства ТОВ «Мир», яке займається обслуговуванням систем безпеки і розслідувальною діяльністю.

А от власником ТОВ «Евродор» є депутат Ізмаїльської міської ради Аветисян Геворг Артакович, який входить до ТОП найбагатших депутатів Одеської області. В 2018 році саме його фірма отримала тендерів на суму майже 500 мільйонів гривень.

ПрАТ «Одесголовпостач», основним видом діяльності якого є неспеціалізована торгівля підписав 5 угод з управлінням дорожнього господарства. Окрім торгівлі ця кампанія займається виготовленням бетону, мінеральних виробів, а також будівництвом житлових споруд. Найбільшими власниками акцій акціонерного товариства є Чаплік Сергій Володимирович, який володіє 45% всіх акцій та Фрідман Олександр Марленович, якому належить 29% акцій. Минулого року це підприємство отримало тендерів на суму 48 мільйонів гривень, а от за перші 6 місяців 2019 ця сума вже становить 37 мільйонів.

Ще однією фірмою, яку ми б хотіли відмітити є Товариство з обмеженою відповідальністю "БВК "ПИК-СТРОЙ", власницею якого є депутатка Одеської міської ради від партії «Довіряй ділам» Марина Лозовенко. Вона є фігуранткою десятків журналістських розслідувань та корупційних скандалів. Проте, ні неякісно виконання роботи, ні парковки вздовж морського узбережжя, які також пов’язують з цією депутаткою, не заважають її фірмі отримувати угоду на величезні суми. Так, якщо в 2018 році «ПИК-Строй» отримало тендерів на суму 82 мільйони гривень, а за пів року 2019 – 90 мільйонів гривень.

 

Ця публікація була створена за підтримки Європейського Союзу. За зміст публікації відповідальна ГО "Офіс Регіонального Розвитку". Зміст публікації не є відображенням офіційної позиції Європейського Союзу.

Олена Сінченко, Дмитро Сінченко

31.07.2019 - 00:51 Перманентний ремонт

Кажуть, що двічі в одну річку увійти неможливо. Але ми можемо довести зворотне — на прикладі закупівель управління капітального будівництва Одеської міської ради. Для аналізу візьмемо три весняних місяці 2019 року. За цей час управлінням було проведено 67 тендерів, із яких 61 відбулися лише з одним учасником.

І зосередимось ми лише на тих закупівлях, які були конкурентними. Саме на них пішла найбільша сума коштів, витрачена управлінням за ці три місяці. Із 82 з половиною мільйонів, які були витрачені загалом на 67 завершених тендерів, майже 56 мільйонів взяли на себе ті шість, які відбулися за конкурентною процедурою.

Варто відзначити: щоразу переможцем ставало інше підприємство. А тепер про кожну закупівлю по черзі.

Капітальний ремонт будівлі дитячого відділення КУ «Міська стоматологічна поліклініка № 1. Перемогло в конкурентній боротьбі за ці роботи ТОВ «Проектно-будівельна компанія «Укрінвестбуд»; сума, в яку бюджету міста обійдеться ремонт дитячої стоматології, становить майже сім мільйонів гривень. Проте ще на початку 2019 року понад мільйон гривень було надано на розробку проектної документації щодо цієї будівлі та її капітального ремонту. Що цікаво, тендерів було два — обидва по 600 тисяч гривень і обидва рази договір було підписано з ФОП Мичковський, який був єдиним учасником обох закупівельних процедур. Тобто в цьому разі ми спостерігали банальне дроблення суми задля уникнення конкурентної процедури.

Капітальний ремонт ОНВК «Гімназія № 7 — спеціалізована школа І ступеня з поглибленим вивченням англійської мови» обійдеться місту в 16 мільйонів та ще 100 тисяч гривень. Здійснюватиме ремонт будівлі ТОВ «Будівельна компанія «Градо-Строй». Але і тут не без сюрпризів. Як виявилось, 2017 року вже проводився капітальний ремонт цієї ж гімназії. Тоді на нього пішло 24 мільйони і майже 400 тисяч гривень із міського бюджету, а роботи виконувало ТОВ «МСК — строй». Чи то тоді роботи були виконані настільки неякісно, що за два роки довелося все перероблювати, чи то ще склались якісь непереборні обставини. Проте за два роки на цю школу було витрачено понад 40 мільйонів гривень, і ніхто не може мати певності, що капітальний ремонт тут проводиться востаннє.

Капітальний ремонт покрівлі та приміщень для розташування амбулаторії сімейної медицини на Люстдорфській дорозі. У будь-якому разі, нова амбулаторія — це добре. Тому п’ять мільйонів гривень на ремонт приміщень, у яких запрацює ця нова амбулаторія, не так і багато. Виконувати ці роботи буде ТОВ «Прайм-Сістем». Проте в серпні 2018 року вже була одна така закупівля, сума тоді була значно меншою — лише півтора мільйони гривень. Роботи виконував той же «Прайм-Сістем». Якщо ж п’ять мільйонів гривень поточного 2019 року пішли на виправлення якихось недоліків, які були допущені 2018 року, то дивує те, що сума втричі більша. Якщо управління капітального будівництва так сильно прорахувалося 2018-го, що замість потрібних шести з половиною мільйонів надало лише півтора, то виникає питання щодо компетенції чиновників. Чи, можливо, це просто спосіб витратити гроші?

Капітальний ремонт будівлі та елементів благоустрою Одеської загальноосвітньої школи №110 обійдеться міському бюджету в трохи більше ніж вісім мільйонів гривень. Капітально ремонтувати школу буде ТОВ «Комунікаційні та інженерні мережі». Але, знову ж таки, 2017 року вже була точно така ж закупівля на півтора мільйони гривень. Піднявши договори, ми виявили, що тоді йшлося про спортзал. Що ремонтують 2019 року вже за вісім мільйонів, не ясно. Може, знову той же спортзал...

На ремонтно-реставраційні роботи будівлі ОЗОШ № 26 місто витратить 2019 року 11 мільйонів і майже 300 тисяч гривень. Роботи виконуватиме ТОВ «Одесголовпостач». Але придивимось уважно і виявимо, що ця фірма вже другий рік займається цим ремонтом і гроші на нього також надаються уже вдруге. Першого разу в березні 2018 року вже було надано майже вісім мільйонів саме на цю школу.

Що ми бачимо. Майже кожен великий ремонт супроводжується тим, що він уже колись відбувався. Кошти надаються по другому разу. І ніхто не застрахований від того, що такі витрати будуть повторюватись. Адже навколо стільки непевного: погодні катаклізми, курс долара, зміна влади. Все це впливає на стан і вартість виконуваних робіт, так що мати певність, чи не доведеться завтра надати для ремонту вдвічі більшу суму, ніж була надана вчора, неможливо.

Ми проглянули лише п’ять весняних закупівель, але ця схема дуже зручна і працює постійно, і не лише в Одеській міській раді. Ну, хто перевірятиме, чи надавалися на ту чи іншу будівлю гроші рік, два, а то й три тому. В нашій пострадянській свідомості перманентний ремонт     — це нормальний стан. От тільки ненормально, що гроші платників податків використовуються бездумно, а самі платники податків часто забувають, що бюджет — це їхні гроші, які потрібно контролювати.

Ця публікація створена за підтримки Європейського Союзу. За зміст публікації відповідальна ГО «Офіс Регіонального розвитку». Зміст публікації не є відображенням офіційної позиції Європейського Союзу.

Дмитро СІНЧЕНКО, Олена СІНЧЕНКО
Ласощі
Кондитерська фабрика «Житомирські ласощі» на повну потужність готується до Новорічних свят. Цього року «Житомирські ласощі» здивують ласунів...
 Вже 20 років на Житомирщині діє громадська організація «Історико-патріотичне об’єднання «Пошук». З  часом, зізнаються пошуківці, роботи менше не...