Матвей Хренов

блоги

07.10.2017 - 11:33 ПЕРЕВАНТАЖЕННЯ ШКОЛЯРА, ЩО РОБИТИ?

 

Разом з управлінням освіти я підняв важливу проблему, яка існує сьогодні в школах. Незважаючи на реформування освіти, існують певні моменти, які особливо стосуються початкової школи. Діти перевантажені. Це неправильно, адже велика завантаженість призводить до того, що діти швидко втомлюються і вже у шостому класі повністю втрачають інтерес до навчання. Перевтома і нервове перенапруження не сприяє інтересу до школи загалом. 

Насправді, розроблено норми, які дозволяють не перевантажувати дітей, не навантажувати їх пластичну нервову систему та мозок.

Тому я доручив управлінню освіти перевірити як і наскільки ці вимоги дотримуються. На основі мого доручення управління освіти розробило комплекс заходів.

Що тут важливо? Важливо зберегти баланс – між надмірним завантаженням завданнями зі школи та недозавантаженням. І те і те однаково погано. Тут важливо врахувати інтереси дитини як особистості, яка прагне розвиватися. Збереження балансу та гармонійний всебічний розвиток дитини - це саме та мета, яку ми перед собою ставимо.

Це процес багатовекторний та дуже індивідуальний. Це робота всіх – самого вчителя, завучів та самих батьків. Кожен має виконувати свою роботу на кожному етапі процесу.

Школа має навчити дитину аналізувати інформацію, логічно мислити, шукати самостійно інформацію і вміти вчитися, а не просто завчати напам’ять «абзаци».

Для дитини молодшого шкільного віку краще годину провести на вулиці, ніж за «зубрінням». Це моя думка щодо домашніх завдань на вихідні.

Насправді, зараз у багатьох дітей ситуація виглядає приблизно однаково – прийшов додому, зробив уроки, ліг спати. Додайте до цього спортивні, творчі та інші секції і у дитини не залишається часу на просте спілкування з друзями на вулиці, звичайних дитячих ігор і тому подібні дитячі заняття. 

Нижче я пропоную кожному бажаючому ознайомитись із комплексом заходів управління освіти стосовно домашніх завдань. 

 

 

 

                                                           ЗАХОДИ

                                 управління освіти Житомирської міської ради

                         щодо дотримання вимог обсягу домашніх завдань учнів

                                           школи І-ІІ ступенів у 2017-2018 н.р.

 

Назва

Терміни

Відповідальний

1

Інструктивно-методичні наради з вчителями-предметниками, вчителями початкових класів, заступниками директора з НВР, керівникам

Серпень

Кошевич Р.Л.

Мяновська Т.М.

2

Аналіз кадрового складу вчителів-предметників та вчителів початкових  класів

Протягом року

Методисти НМЦ

 

3

Нарада заступників директорів з НВР (школа І-ІІ ступенів)

Жовтень

 

Кошевич Р.Л.

4

Засідання батьківської ради

Жовтень, січень, березень

Кошевич Р.Л.

5

Моніторинг обсягу домашніх завдань учнів ЗНЗ

Протягом року

Кошевич Р.Л.

Мяновська Т.М.

6

Організація та проведення тренінгів з питань впровадження Державного стандарту початкової загальної середньої школи

Протягом року

Камінська Т.А.

7

Надання методичної допомоги адміністрації НЗ з питань організації заходів  щодо дотримання вимог до обсягу домашніх завдань  (за запитом)

Протягом року

Мяновська Т.М.

Методисти

8

Проведення майстер-класів «Мотивація домашніх завдань»

Листопад, січень, березень

Методисти

9

Семінар «Адаптація учнів 1 кл.»

Жовтень

Камінська Т.А.

10

Форум «Початкова освіта в світовій системі освіти»

Грудень

Камінська Т.А.

11

Семінар «Адаптація учнів 5 кл.»

Квітень

Шикирава Н.М.

12

Система роботи шкільних МО вчителів-предметників, вчителів початкових класів щодо дотримання вимог до обсягу домашніх завдань 

Протягом року

 

Методисти

 

13

Система роботи НЗ щодо дотримання вимог до обсягу домашніх завдань 

Січень

Талько М.Д.

14

Консультації  шкільної психологічної служби для батьківської громадськості щодо готовності дітей до самостійного навчання

Протягом року

Шикирава Н.М.

15

Підготовка:

-         пам’ятки для батьків

-         дидактичних розробок

 

Листопад

Січень

 

Методисти             (творча група)

16

Семінар для директорів «Система роботи адміністрації навчального закладу, кл. керівника, вчителя-предметника, вч. поч. класів  щодо навантаження учнів»

Листопад

Талько М.Д.

17

Проведення круглих столів, практикумів спрямованих на розповсюдження перспективного досвіду щодо впровадження навчально-методичного забезпечення початкової освіти

Протягом року

Камінська Т.А.

1

23

12.09.2017 - 14:12 ХАРЧУВАННЯ ДІТEЙ МАЄ БУТИ СМАЧНИМ І ЗДОРОВИМ

Питання щодо зміни системи харчування у дитячих садочках вже давно гостро стоїть на порядку денному. Воно неодноразово розглядалось у різних форматах, на комісіях, але досі суттєвих змін не було.

Якщо у школах на сьогодні ми закуповуємо послугу з харчування, то в дитячих садочках ми утримуємо їдальні. Працівники їдалень стоять у штатних розкладах в самих садочках (по 5, 7, іноді по 12 працівників), самостійно закуповують продукти харчування. Вся відповідальність лежить на завідуючій - вона займається закупівлею продуктів, відповідає за якість страв, тощо.

Виникає багато проблем із тендерами та закупівлею м'яса, молока та інших продуктів. Що ми спостерігаємо останні кілька років. І навіть не з вини керівника це дуже велика проблема.

Другим моментом є питання якості самого харчування, його різноманітності та обслуговування дітей.  Ми це питання вивчали досить довго і шукали варіанти виходу з цієї ситуації.

Йдеться навіть про зміну культури приготування та подачі їжі - відра мають відійти у минуле.

На нашу думку, найкращим варіантом є закупівля послуги із харчування. Для початку оголосимо конкурс у деяких дошкільних закладах, щоб відпрацювати систему. Діти не повинні відчути перехідного періоду.

Умови участі будуть чітко виписані.

В першу чергу це соціальні гарантії для працівників їдальні - вони повинні бути працевлаштовані там же. Тобто по факту залишитися на своїх робочих місцях. 

По-друге, ми хочемо, аби підприємець був обов’язково зареєстрований у Житомирі, щоб сплачував податки у наш міський бюджет.  Суми дуже великі і не хотілося б щоб ці гроші йшли в бюджет іншого міста.

По-третє - найголовніше - ми хочемо отримати більш високу якість харчування за ті ж гроші. Додаткового виділення коштів не буде і ми вже будемо працювати з тим бюджетом, який є. Меню має бути різноманітним, смачним, корисним і збалансованим.

В-четвертих, ми повинні отримати гарантії того, що не менше 5% від оборотних коштів вони будуть інвестувати у розвиток, реорганізацію та інновації технологічного обладнання харчових блоків у дошкільних закладах.

Такий варіант суттєво зекономить кошти з міського бюджету. Поточний ремонт, одяг працівників, медогляд кухарів,  зарплата, дезінфекція, миючі засоби - це все лягає на підприємця. Зараз ці гроші витрачаються з державного міського бюджету.

Я глибоко переконаний, що захід будь-якого потужного оператора на цей ринок створить конкурентоспроможні місцеві компанії, підвищиться якість та кількість послуг.

Всі батьки, які водять дітей у садочок, чудово знають, що часто дітям не подобається навіть не якість продуктів, а те меню, яке їм пропонують.

Справа ще в тому, що ми ще прив'язані до норм і стандартів сімдесятих років, які не переглядаються. Але з цим вже працював міській відділ освіти - два роки технолог розробляв меню для дитячих садочків, щоб дотримати ці норми при цьому зробити меню більш різноманітним. В результаті рибні тефтелі, які лякають дітей і виглядом і запахом, буде замінено на рибне суфле. При цьому у меню увійшли страви європейської кухні, які ідеально збалансовані вуглеводами, білками, жирами та вітамінами, які необхідні для нормального розвитку дитячого організму. Ми також прибрали манну кашу, яка може сприяти розвитку діабету, оскільки має високий глікемічний індекс.

Ми вивчали фінську систему харчування в дитячих садках, системи харчування дошкільнят у Сінгапурі, Південній Кореї, країнах Європи. Вивчили всі системи харчування і вибрали з них найкраще, отримавши новий продукт. Фірми не зможуть займатися самодіяльністю, бо є Держстандарти, норми і контроль з боку міського відділу освіти.

31.08.2017 - 13:25 НОВИЙ НАВЧАЛЬНИЙ РІК. РУХАЄМОСЯ У БІК СУЧАСНОЇ ОСВІТИ

Традиційно прийнято перед початком нового року підводити підсумки минулого. Новий навчальний рік ось-ось уже розпочнеться і я хотів би прозвітувати про те, що нам вдалося зробити в плані підготовки шкіл до нового навчального року та що планується зробити протягом наступного навчального року.

Початок року у освітніх закладах розпочинається 1 вересня і я хотів би трохи розставити акценти на проведенні свята першого дзвоника, про що вже говорилося неодноразово.

Свято повинно бути «дитиноорієнтованим» - тобто без годинних промов адміністрації, запрошених чиновників чи депутатів. Дітям це не цікаво і такі промови не потрібні. Якщо у депутату округу є бажання відвідати свято, то краще з’ясувати потреби школи чи конкретного класу і зробити їм подарунок, надавши конкретну цільову допомогу. Нехай ваші справи говорять за вас. Не потрібно підвищувати соціальну напругу та розводити демагогію. Щирі привітання та коротка, лаконічна промова буде більш доречною.

Ми ці питання обговорювали і з депутатами, і з адміністраціями шкіл, і з батьківськими комітетами – розіслали листи з роз’ясненнями та рекомендаціями. Стосовно сценаріїв свята – то це повинна вирішувати кожна школі окремо – немає ніяких шаблонів та рамок. Тим більше, у контексті автономізації закладів освіти адміністрація школи повинна сама вирішувати такі питання.

Головне – щоб свято було цікаво самим дітям та по часовим рамкам тривало не більше години. Особливо важко витримати годинні лінійки першокласникам. І це потрібно враховувати.

Щодо нового навчального плану, рекомендованого Міністерством освіти – так, школярі початкової школи відчують деяке полегшення. Домашні завдання на вихідні, свята та канікули, додаткове навантаження скасовано.

Хочу зазначити, що наші вчителі та педагоги цілком готові до нових змін і йдуть або намагаються йти у ногу з часом. Зокрема, у Житомирі є школи-учасники всеукраїнського пілотного процесу щодо втілення реформ та аналізу тих реформ, які відбуваються. Викладачі є активними учасниками цього процесу, їздять на тренінги, курси підвищення кваліфікації. Класи вже трансформуються у нову сучасну українську школу. 

Скоро будемо підводити підсумки великого проекту з перезавантаження освіти за участю ГО «Освіторія». Початок цього проекту стартував ще 22 квітня, де учасники проекту (запрошувалися всі бажаючі) згенерували більше 50 концептуальних та інфраструктурних проектів. Засідання експертної комісії відбудеться на початку вересня, за результатами буде обрано 5-6 проектів, які будуть реалізовані протягом цього навчального року.

Головне, що держава нарешті повернулася обличчям до освітян і почала враховувати їх потреби та побажання. Стосовно Житомира, без зайвої скромності підкреслю, що ми давно активно підтримуємо наших вихователів, педагогів та вчителів. У цьому році не було проблем із заробітною платою. Звернулися з поданням про збільшення фінансування цієї галузі до Кабінету Міністрів. Зокрема, мер міста та депутатський корпус пішов назустріч викладачам, які працюють в садочках, збільшивши їм заробітну плату до вересня місяця.

Неодноразово я також розповідав про створення лабораторій для занять фізикою, хімією, біологією. Класи матимуть купу спеціального обладнання – цифрові датчики, які збиратимуть дані та зніматимуть показники, спеціальне програмне забезпечення, комп’ютери, тощо. Сучасне новітнє обладнання дасть змогу аналізувати та моделювати проекти згідно отриманих даних.

Такі кабінети – суттєвий крок до зацікавлення дітей наукою та виховання нового покоління серйозних вчених. Поки що ці кабінети є у ліцеї №25 та ліцеї при ЖДТУ, але це тільки початок.

В контексті обладнання шкіл сучасними технологіями, то в цьому році всі дошкільні навчальні заклади міста Житомира було обладнано мультимедійними дошками.

Медіатеки – спеціально обладнані кабінети з м’якими меблями та безкоштовним доступом до мережі Інтернет запрацюють уже у 5 Житомирських освітніх закладах – ЗОШ№ 6, 7, 28, гімназія №23, міський колегіум. До речі, на урочисте відкриття медіатек ми очікуємо першу леді країни, адже це проект Президента, який ми розпочали втілювати одні з перших в Україні.

Більше того, нам вдалося запустити великий масштабний проект для дитячого дозвілля та позакласних занять «Gurtok.org». Тут зібрана найбільша база гуртків та організацій, які працюють з дітьми у місті Житомирі.

Ще ми вирішили зробити декілька навчальних роликів про життя визначних земляків, щоб діти мали змогу вивчати культуру та історію власного краю у цікавий для них спосіб. Ось трейлер першого із них. https://youtu.be/4gb9nuTSpGI . Прем'єра самого фільму відбудеться за декілька тижнів. Після цього фільм буде розповсюджений по навчальним закладам для використання в роботі. 

Переходячи з високих матерій до матеріального забезпечення підручниками – ці питання знаходяться виключно в компетенції МОН України. Ситуація у Житомирі досить непогана – забезпеченість навчальною літературою складає 96%. Крім того, міською радою було виділено кошти на закупівлю підручників для 4 і 7 класів.

Завершуються роботи по утепленню 10 шкіл по проекту НЕФКО та 5 дошкільних закладах по проекту SEKO.

До початку нового року функціонуватимуть 3 нових спортивних майданчики для міні-футболу на території шкіл.

Проведено капітальні ремонти 2 актових залів та 2 спортивних залів.

Загалом, хочу відзначити, що гарні результати у будь-якій сфері життя можливі лише за умови командної роботи – мешканців, чиновників та депутатів.

Рухаємося далі!

 

17.07.2017 - 12:16 ПРОГРАМИ ДЛЯ СПЕЦІАЛІСТІВ МАЮТЬ БУТИ СТВОРЕНІ ЗА УЧАСТЮ САМИХ СПЕЦІАЛІСТІВ

В 2017 році закінчується цільова програма з охорони здоров’я. Для написання наступної Програми із «Розвитку охорони здоров’я на 2018-2021 роки» вперше у практиці  ми зібрали медиків на стратегічну сесію для того, що визначити основні напрямки розвитку галузі міста на майбутні три роки. Тому що не можна писати програми для спеціалістів галузі без їх участі.

На цій сесії ми визначили напрямки розвитку та те, що в наших силах змінити і що ми можемо зробити в галузі у найближчі три роки – 2018 – 2021.

Спочатку ми визначили коло проблемних питань, на які необхідно звернути першочергову увагу і які потребують вирішення.  Одразу зазначу, що ми розглядаємо тільки ті проблемні моменти, які стосуються нашої (міської влади) компетенції, ті, які ми можемо вирішити у Житомирі самостійно. Умовно ми їх поділили на проблемні питання галузі та те, чим незадоволені пацієнти.

Для цього ми провели моніторинг та дослідження, де з’ясувалося, що в першу чергу пацієнти незадоволені чергами, недоступністю (в тому числі високою вартістю послуг, медикаментів) і відсутністю сервісу.

До проблем системи відносяться застаріла матеріально-технічна база, зношеність і поважний вік будівель. Та, мабуть, найбільша проблема – це кадрова незабезпеченість фахівцями. Велика кількість проблем також в паліативній допомозі.

Боротьба з чергами вирішується шляхом комп’ютеризації медичних закладів і встановленням електронних записів до лікарів, так званих електронних черг. Частково проблеми черг та доступності знімаються продовженням розвитку сімейної медицини – відкриттям амбулаторій. Плануємо відкриття не менше чотирьох в найближчі три роки. Для вирішення проблем в паліативній допомозі будуються хоспіси.

Продовжимо покращувати технічний стан лікарень по відділенням. Стосовно сервісу плануємо навчання усього медперсоналу на тренінгах, впровадження методик оцінки якості наданих послуг.

По кадровому забезпеченню проблема вирішується тільки забезпеченням житлом молодих фахівців. Невирішення цієї проблеми призведе до того, що через 5 років нас не буде кому лікувати. Особливо у первинній ланці сімейної медицини. Тому ми шукаємо варіанти вирішення питання забезпеченості житлом молодих фахівців. Одною з ідей є будівництво житла і здача його в оренду за символічну плату, але без права викупу у власність.

На мою особисту думку, щоб з’ясувати самі проблеми та знайти шляхи їх вирішення необхідно тримати зворотній зв'язок, оскільки «кабінетні» програми не мають тієї сили і не торкаються безпосередньо тих «болей», які має галузь.

Весною житомиряни могли подати власний сценарій відео для участі у щорічному конкурсі концепцій відеороликів «Житомире! Я люблю тебе!». Організатором...
  З  нагоди Дня міста 9 вересня на майдані Соборному відбувся Третій Всеукраїнський фестиваль військових духових оркестрів «Ми єдині!». На початку...