Микола Череднік

блоги

27.06.2017 - 15:42 Міський транспорт: ефективний чи недолугий?

Громадський транспорт є однією з найважливіших галузей життєдіяльності та функціонування міста. Від його комфорту та зручності залежить якість життя мешканців. Міський транспорт впливає на наше життя більше, ніж здається на перший погляд.

Зручність громадського транспорту – це, в першу чергу, його швидкість і доступність. Міський транспорт має вирішувати наступну задачу: люди повинні добиратися з однієї точки міста в іншу, роблячи найменшу кількість пересадок та очікувань. Чим швидше можливо це зробити, тим більша активність населення міста, відповідно, і бізнес-активність містян зростає, бо час – це гроші.

Питання ціни

Коли проводять порівняння, що в ЄС громадський транспорт набагато кращий, то і вартість квитка в рази більше, ніж в українських містах. Певною мірою це так, але є одне «АЛЕ».

Коли наші співвітчизники купують 20-ти хвилинний квиток у Франції за 1,6 євро (близько 47 грн) або у Польщі за 2,8 злотих (близько 20 грн), відчувається різниця у ціні. Але якщо купувати квиток на довший період (тижневий, місячний, річний), тоді вартість поїздки коштує в 2-4 рази менше, ніж при купівлі одноразового квитка.

Для прикладу, у Варшаві у 2015 році з бюджету міста виділялося 2,5 млрд злотих (17,5 млрд грн) на фінансування громадського транспорту міста. Саме стільки сплачується перевізникам за обслуговування усіх міських маршрутів. Оплата здійснюється за кілометраж, а не за кількість пасажирів. За 2015 рік у Варшаві виручка з продажу квитків становила близько 1,1 млн злотих, тобто, менше половини витрачених грошей. Усі ці кошти, спрямовуються виключно на транспортну інфраструктуру, наприклад, на ремонт та прокладання нових колій для трамваїв.

Ситуація в інших містах ЄС подібна, вартість квитка менша від реальної економічної вартості. Це один із ключових принципів громадського транспорту – він має бути доступним. Якщо вартість квитка зробити економічно вигідною, мешканці будуть менше користуватися громадським транспортом, та віддавати перевагу автомобілям. Це, в свою чергу, призведе до збільшення кількість заторів та часу поїздки.

Громадський транспорт у розвитку міста відіграє таку ж роль, як доступні кредити для розвитку бізнесу.

Безкоштовний громадський транспорт

У місті Таллінн у 2013 році для його мешканців проїзд у громадському транспорті зробили безкоштовним. Ті, хто не зареєстрований у місті, оплачують повну вартість проїзду.

До запровадження безкоштовного проїзду, бюджет Таллінна компенсував 70 % витрат на громадський транспорт. Вартість квитка, відповідно, покривала лише 30 % економічної вартості проїзду.

Функціонування громадського транспорту у Таллінні коштувало 53 млн євро, з яких місто компенсувала 36 млн, ще 12 млн надходило за продаж квитків зареєстрованим жителям міста та 5 млн від продажу квитків гостям столиці.

Після запровадження безкоштовного проїзду, видатки з бюджету на транспорт збільшилися з 36 до 48 млн євро. А надходження до бюджету зросли на 14 млн євро. Тобто місто не лише окупило додаткові транспортні витрати, а й отримало прибуток. Це стало можливим завдяки тому, що незареєстровані мешканці почали масово реєструватися у Таллінні, відповідно, сплачувати податки до міського бюджету. За три роки кількість зареєстрованих мешканців міста збільшилася з 416 тис. до 440 тис. Активність у місті збільшилася, люди почали частіше їздити, значно зросла ділова активність міста. Водночас зменшилася автомобільна активність, на дорогах стало менше автомобілів, що, у свою чергу, зробило громадський транспорт ще швидшим.

У жодному європейському місті громадський транспорт не є прибутковим для міста, бюджети покривають 50-70 % вартості поїздки.

Про Житомир

У Житомирі є громадський транспорт. Яким би він не був, але він є, і на цьому позитив закінчується. Перспектив, що за декілька років будуть суттєві зміни на краще, немає. В першу чергу, через пільги, які держава декларує, але не фінансує (з моїм відношення до пільг, в тому числі про безкоштовний проїзд, можна ознайомитись тут https://goo.gl/J3MEsr). Лише після зміни підходів до пільгових перевезень, можливе покращення в цій галузі.

Комунальний транспорт Житомира за останні роки почав працювати краще, ніж тоді, коли робилося все можливе, щоб ТТУ припинило своє існування.

Позитивом є збільшення кількості тролейбусів, а також початок переходу на систему електронного квитка. Хоча реформи у тому, що кондуктори замість пачки талонів почали користуватися валідаторами, особисто я не бачу. Можливо, це лише початок чогось великого, або кінець.

Маршрутки – це зло для міста

Проблема громадського транспорту Житомира – це маршрутні таксі. Маршрутка – це зло для транспортної системи міста. Але альтернативи найближчі роки місто не має.

Маршрутки зменшують швидкість руху на дорогах. З точки зору екології, один міський автобус або тролейбус перевозить таку ж кількість пасажирів, як 2-3 маршрутних таксі. При цьому кількість викидів у атмосферу значно менша.

Транспорт Житомира є жахливим через те, що вже після 21-ї години проблематично добратися з одного району міста в інший. Тролейбуси масово прямують в депо, а маршрутки починають «зникати» з власних маршрутів.

Управління транспорту та зв’язку міської ради, яке має контролювати дотримання перевізниками умов перевезення та виконання затверджених графіків руху, може щодня поповнювати бюджет міста на десятки тисяч гривень, фіксуючи порушення та застосовуючи фінансові санкції до перевізників.

Але складається враження, що такого управління в місті не існує, інакше як пояснити те, що відбувається з транспортом у місті?

На графіку нижче показано кількість громадського транспорту на маршрутах у різні дні та години. Видно, як стрімко зменшується кількість транспорту у Житомирі після 20:00.

11111

22222

 

 

Приватні перевізники мають затверджений графік руху на маршрут, в середньому це час з 6:00 до 23:00. Одні маршрути починають працювати пізніше, інші – раніше. Але середній час закінчення обслуговування маршруту близько 23:00. На практиці ж, окремі перевізники вже о 21:30 припиняють обслуговувати свій маршрут, деякі залишають на маршруті лише кілька автобусів. Чому перевізники так роблять? Відповідь дуже проста, ввечері маршрут не такий рентабельний. Адже вигідніше возити пасажирів у часи пік, коли усі поспішають додому або на роботу. Ввечері пасажирів значно менше, а витрати на паливо такі ж. В результаті люди по півгодини чекають, та ще й вимушені їхати в переповненій маршрутці. Це, до речі, також не є добрим, адже порушуються умови експлуатації автобусів і пасажири наражаються на небезпеку.

Що б мало бути, якщо б управління транспорту працювало?

Усі маршрутки обладнані GPS-трекерами. В режимі реального часу можливо відслідковувати, хто порушує графіки руху і змушувати перевізників працювати відповідно до взятих зобов’язань. Можливо влаштовувати виїзні перевірки: і зранку, і ввечері. Адже робочий час чиновника, який працює в інтересах міста та мешканців, не закінчується о 18:00.

Якщо до цього додати те, що в салонах маршрутних таксі під ногами пасажирів лежать колеса, під час дощу вода біжить з даху, салон брудний, а водій може палити в салоні і одночасно розмовляти по телефону, постає досить логічне запитання – чому житомиряни мають утримувати чиновників, які закривають на це очі, чи вони утримуються не лише з коштів платників податків?

І на останок про електронний квиток

З бюджету міста Варшави не витрачали кошти на впровадження системи електронного квитка. Її встановила французька компанія, яка отримує свій відсоток з продажу квитка. Також не було витрачено бюджетних грошей на систему продажу квитків, цим займаються два оператори, які, відповідно, також мають свій відсоток від вартості квитка. Вони за власний кошт створили та розвивають систему і сервіси з продажу квитків.

Чому ми, як місто, не можемо впроваджувати такі програми партнерства? Адже у нас децентралізація діє вже 2 роки. Як отримувати більше грошей, то децентралізація нам підходить, ми за неї, а як брати на себе більше відповідальності – то ми не звикли.

13.06.2017 - 15:57 Часові обмеження у маршрутках – це маніпуляція перевізників

Нещодавно став свідком ситуації, коли водій маршруту № 19 намагався відмовити пенсіонерці у пільговому проїзді. Я пояснив водію, що, якщо він буде порушувати рішення, зроблю усе, щоб застосувати фінансову санкцію до нього. Далі до маршрутки зайшли три пільговика і без перешкод їхали.

Ця ситуація є яскравим підтверджували того, що водії знають про взяті забов’язання перевозити пільговиків без жодних обмежень. Пересічні пільговики, на жаль, не знають своїх прав і в більшості випадків не повідомляють про порушення, а водії цим користуються.

Усі пільгові категорії мають право на безкоштовний проїзд у міському транспорті У БУДЬ-ЯКИЙ ЧАС. Жодних обмежень не існує!

Перевізники в маршрутках розмістили інформацію з проханням користуватися пільгами з 9:30 до 16:00, водії це трактують як закон. Це – маніпуляція, а не закон. Це лише прохання перевізників, не більше!

Маю думку, що це робиться спеціально, щоб пільговики не користувалися маршрутними таксі.

Я запитував у пенсіонерів, чому вони сідають у переповнений тролейбус, а не в маршрутку. Вони кажуть, що не хочуть сідати до маршрутки, бо водій може вимагати гроші і вигнати з маршрутки.

Подібне зневажливе ставлення до людей недопустиме! Офіційно звернувся до міського голови та його заступника з транспорту, щоб перевізників зобов’язали припинити маніпулювати інформацією та розмістити в салонах маршрутних таксі правдиву інформацію, що жодних обмежень у часі для пільговиків немає.

Також я закликаю усіх свідомих мешканців нашого міста ставати на захист пільговиків та не дозволяти принижувати пасажирів. Ми маємо змусити перевізників виконувати рішення міської ради.

Якщо пасажир має при собі документ, який підтверджує право на безкоштовний проїзд у маршрутному таксі, а водій вимагає кошти – відразу телефонуйте мені! Обіцяю негайне реагування!

Обов’язково запишіть державний номер авто та прізвище водія.

Мої телефони: 097 01 28 706, 050 138 75 71

Якщо така ситуація сталася з вами або ви стали свідком порушення – не будьте байдужими.

02.06.2017 - 13:20 Міста банкрути. Чи торкнеться це Житомира?

Якщо дешеві тарифи та вартість проїзду у громадському транспорті називають популізмом, то масові будівельні роботи у місті є також популізмом. Витрачаючи мільйони гривень на будівництво та інфраструктурні проекти сьогодні, у міста забирають можливість розвиватися завтра.

 

Місцеві ЗМІ періодично проводять опитування житомирян, щодо діяльності міського голови та ставлення до того, що відбуваються у місті. Хтось говорить, що місто починає змінюватися адже розпочаті великі будівельні проекти: реконструкція тротуарів, комплексний ремонт мікрорайону Польова, будівництво та реконструкція закладів освіти та спорту, будівництво скверів, реконструкція вулиці Михайлівської, тощо. Усі ці проекти та роботи не залишаються непоміченими для житомирян. І непоодинокою є думка про те, що попередні міські голови не працювали так добре, як чинна місцева влада.

Проводячи подібні порівняння, варто враховувати те, що міські голови різних років працювали у різних умовах, вони мали різні повноваження, бюджети та можливості. Колишні міські голови не мали скільки коштів у бюджеті міста, скільки зараз має нинішня місцева влада. У своїй діяльності вони і думати не могли про такі масштабні проекти.

Після реформи децентралізації у містах з’явилися значні фінансові ресурси, і нічого «кращого», ніж спрямовувати їх у будівництво, міські голови не придумали. Це стосується багатьох міст України, де місцеві чиновники з великим захватом закопують бюджетні гроші в землю. Можливо це робиться з причини того, що при будівництві важко порахувати скільки насправді усе коштує, відповідно і контролювати витрачання бюджетних коштів набагато важче.

Ситуація, коли грошей багато, і міські голови та депутати не знають, куди їх діти, зовсім скоро закінчиться. За декілька років переваги бюджетної децентралізації зникнуть. Додаткових надходжень з податків, які почали залишатися в містах, буде вистачати виключно на повноваження, які держава віддасть містам. У майбутньому на міста очікує дефіцит місцевих бюджетів, грошей буде ледь-ледь вистачати на обслуговування міської інфраструктури та комунальні видатки.

Це загрожує не усім містам. Там, де міські голови та депутати реінвестують частину бюджетних грошей, вкладаючи їх у розвиток, у майбутньому бюджети будуть зростати швидше, ніж додаткові зобов’язання. Коштів вистачатиме для подальшого розвитку і міста, і його інфраструктури. У містах же, де бюджет проїдають та закопують в асфальт, перспективи розвитку невеликі.

Що чекає Житомир?

Завжди є різні варіанти та можливості використати бюджетні гроші.

На побутовому рівні це виглядає наступним чином.

У вашій сім’ї з’явилися гроші, і ви маєте різні варіанти як їх витратити.

Можна зробити ремонт у будинку, придбати нову побутову техніку, поїхати на відпочинок, придбати авто, вкласти кошти у навчання дітей, покласти гроші на депозит або започаткувати власну справу. Можливо купити сонячні панелі, обкласти дах свого будинку і десятиліттями щомісяця заробляти гроші та не платити за електроенергію. Варіантів існує безліч, і обираючи один із них, ви відмовляється від інших.

В залежності від пріоритетів, ви обираєте як та на що використати кошти. Отримати від них усі блага відразу або ж відкласти отримання благ на певний період, але отримувати їх протягом довшого часу.

Якщо говорити про місто, то будівництва та реконструкції – це отримання ефекту тут і зараз. Адже результат отримується відразу, і його усі бачать, не задумуючись над тим, що буде через декілька років. А задуматися варто!

Що отримає Житомир у короткотривалій перспективі – зрозуміло, але що буде в довготерміновій перспективі?

Закопування грошей в асфальт є неефективним у тривалій перспективі. Звісно, ремонтувати інфраструктуру необхідно. Адже 25 років ми переважно користувалися тим, що залишилося у спадок від радянського союзу. Але вкладаючи десятки мільйонів в інфраструктурні проекти зараз, міський бюджет отримуватиме додаткове фінансове навантаження для утримання цієї інфраструктури в наступні роки.

Чи знайдуться на це гроші у бюджеті через декілька років?

З кожним роком у містах ставатиме все менше грошей, які можна використовувати на розвиток!

На місцеві бюджети з року в рік все більше будуть тиснути соціальні та фінансові зобов’язання, які держава перекладає на плечі місцевого самоврядування. Ця тенденція розпочалася 2015 року відразу після того, як центральна влада побачила, що у містах почали з’являтися зайві кошти, податків збиралося більше ніж могли використати.

Держава не має достатньо ресурсів, щоб виконувати усі свої зобов’язання, вона і надалі буде віддавати повноваження для фінансування місцевими бюджетами. З кожним роком з міського бюджету витрачаються десятки мільйонів гривень на медицину, освіту, громадський транспорт тощо. Лише  на підтримку ТТУ з бюджету міста щороку витрачається 60-80 млн грн. Держава, яка гарантує безкоштовний проїзд пільговикам, не фінансує його.

За декілька років, через збільшення фінансових зобов’язань, які лягатимуть на бюджет міста, він може стане дефіцитним. У бюджеті просто не буде вистачати коштів на фінансування міських потреб.

За рахунок фінансової децентралізації міський бюджет за останні три роки значно збільшився, з 1,2 млрд грн до 2,3 млрд грн.

Але якщо проаналізувати бюджет, стане очевидним, що темпи зростання обов’язкових та гарантованих видатків швидші, ніж темпи зростання надходжень до бюджету. Яскравим прикладом цього є ситуація, коли у міста не вистачає коштів на фінансування освіти та медицини в останні місяці року. Нещодавна поїздка медиків до Кабміну є ще одним підтвердженням цьому. Держава прямо каже містам «Грошей немає. У вас є надходження, залишки на рахунках – шукайте можливості та фінансуйте».

бюджет

В останні два роки частина коштів із міського бюджету вилучається через реверсну дотацію. За два роки з бюджету міста Житомира у державний бюджет було вилучено 73 млн  грн.

Якщо порівняти динаміку зростання міського бюджету з бюджетом розвитку за три минулі роки, маємо наступне: зростання міського бюджету 82,7 %,  бюджету розвитку – 56,95 %.

Що робити?

Першочерговим є питання в пріоритетах. «Проїсти» бюджет зараз, вклавши його в інфраструктуру, яка з кожним роком буде вимагати додаткового фінансування на утримання, але показати свою ефективність та дієвість для наступних виборів. Або ж інвестувати частину коштів у проекти, які в подальшому будуть наповнювати місцевий бюджет.

Нові тротуари, сквери та стадіони – це добре. Але це ніколи не стане рушійною силою для розвитку міста, не збільшить рівень життя та кількість інвестицій. Якщо місцева економіка не буде розвиватися, не буде розвитку підприємництва та збільшення активності бізнесу, тоді вся ця нова та красива інфраструктура буде нікому непотрібна.

Розвиток міста – це, в першу чергу, розвиток економіки: збільшення ВВП міста, створення нових робочих місць, відкриття нових бізнесів, збільшення заробітної плати, збільшення кількості молодих підприємців тощо. Якщо цього не буде, місто і надалі залишиться нерозвинутим та провінційним. Воно стане красивим, з тротуарами, скверами та парками, але без молоді та активних людей, які не маючи достойної роботи, поїдуть шукати її до Києва або Польщі.

Вже зовсім скоро з’являться перші українські міста-банкроти, звідки людям доведеться виїжджати. У Житомира є можливості не опинитися в переліку таких міст, головне використовувати можливості, а не закопувати їх.

31.05.2017 - 12:19 ПРО СКЛАДНЕ ПРОСТИМИ СЛОВАМ

В чергове думав написати про події, які відбуваються у нашому місті. Наприклад, про здорожчання проїзду в громадському транспорті. Чому це насправді відбувається та хто в результаті отримає вигоду. Вирішив не писати. Житомиряни самі через деякий час побачать, чому відбулося збільшення вартості проїзду і для чого перевізників зобов’язали перевозити усі пільгові категорії без обмеження. У Житомирі проживає майже 100 тисяч пільговиків. Через декілька місяців багато хто з перевізників не витримає умов ведення бізнесу «по-новому», адже «безкоштовно» возити доведеться кожного другого пасажира.

Події у місті є лише наслідками. Причиною усього цього є система, яка залишається при зміні влади.

Наступники замінюють на посадах попередників і процеси відбуваються далі. Під час виборів, коли «грошові мішки» скуповують голоси, у багатьох людей відбирає і розум, і пам'ять. Замість того, щоб думати та відрізняти брехню від істини, люди віддають свої голоси за красиві картинки та гарні слогани.

І навіть коли у владу потрапляють поодинокі чесні та порядні політики, вони опиняються у меншості. Більшість все одно складають місцеві бізнесмени, для яких єдина ціль отримання влади – це вирішення виключно власних інтересів. І їх не цікавлять виборці, адже під час виборчої кампанії вони вже розрахувалися на 5 років вперед, встановивши дитячий майданчик, провівши концерт або просто скупивши голоси. Такі політики ніяких зобов’язань перед громадою та містом не відчувають.

Саме тому такі люди і не відчувають відповідальності коли голосують за рішення про збільшення вартості проїзду, підвищення комунальних платежів, розкрадання бюджету та міського майна.

Це триватиме доки громада не делегує до влади людей, що будуть представниками широких інтересів, які справді будуть відстоювати інтереси міста та розвивати місто. Зміна одного прізвища на інше ні до чого не призводить. Усі процеси по «накатаній» продовжуються і далі. До того часу, поки влада не буде підзвітною громаді та прислухатися до загальної думки, у місті і надалі будуть дерибанити бюджет, а місто буде поступово деградувати.

Усе в руках громади. Скільки б грошей місцеві олігархи не мали, вони не зможуть підкупити усіх. Рецепт досить простий: якщо вас не влаштовує поточний стан справ, потрібно шукати політиків, які спроможні це змінити. Якщо таких немає – потрібно не боятися йти у політику та самим усе змінювати.

Інших варіантів не існує. Якщо вірити політикам, які роками розказують одне і теж, нічого не зміниться, а ми будемо і далі обманутими.

Наше майбутнє залежить лише від нас.

Польова, Гідропарк, парк ім.Ю.Гагаріна, Михайлівська, майдан Корольова Богунія, підвісний міст і ще багато відомих та мальовничих місць Житомира в одному репортажі...